Chválit, chválit, chválit.

17. srpna 2013 v 9:17 |  V mém světě
Ani se mi nechce věřit, že je to dva roky, co jsem chtěla rozjet tenhle "projekt". Není to tak úplně projekt v pravém slova smyslu. Ale doufám, že bych mohla inspirovat některé z vás a že by se ke mně mohli připojit, popřípadě mou myšlenku převzít a vylepšit, sdílet na svém blogu, a podobně.

Každý se denně setkává se spoustou lidí. Se spoustou zaměstnanců různých podniků. S řidičem v MHD, prodavačkou v samoobsluze, v trafice, s pracovnicí na poště, servírkou v restauraci, atd. Ano, často narazíte na někoho nepříjemného. Ale uvědomíte si, když je to naopak? Když se setkáte s někým nadmíru ochotným, příjemným, usměvavým? Oceníte to? A jak?


Většina zákazníků si především stěžuje. Chtějí být obslouženi ihned, minuta čekání už je zdržuje. Často si vylévají svou zlost, dokazují svou pravdu a nechtějí pochopit ne. Nějaké procento takových zákazníků dokonce rádo posílá stížnosti. Často naprosto neoprávněně. Ale pochvaly? Posílá je někdo?

Už mám dost toho, že usměvavé, příjemné a ochotné chování je považováno za standard. Není to tak. Když obsloužíte denně sto zákazníků, vyřídíte dvacet telefonátů a zodpovíte deset emailů, ve kterých povětšinou opakujete pořád to samé dokola, stojí vás to hodně úsilí zachovat tu profesionální tvář. Nedoceňuje se to. Nejde o to dělat legrácky, být vlezdoprdelka, prostě jen odvádět kvalitně svou práci a snažit se za všech okolností co nejlépe poradit či pomoci.

Jsou to skoro dva roky, kdy jsem byla naprosto nadšená, když jsem si byla vybírat brýle. Od té doby jsem byla párkrát spokojená, i když nikdy ne tolik. A v době psaní tohoto článku, jsem se taky setkala s milou prodavačkou. A tak jsem se rozhodla posílat pochvaly. Dost bylo stížností. Nevím, jestli se dostane až k příslušnému zaměstnanci, jestli ho vedení pochválí, jestli mu zvýší osobní ohodnocení, nebo jen email přečtou a hodí do koše, ale nevadí. Je potřeba všímat si a ocenit, není to samozřejmost. Chce to překonat lenost a napsat, byť ne třeba úplně smysluplně, hledat kontakty na internetu. Ale mně to třeba dnes stálo za to, abych se kvůli tomu připravila o svou třičtvrtě hodinku na slunci.

Kvalitní práce a kvalitní přístup by měly být oceněny, třeba i jen slovem. I milé slovo si každý rád přečte a zlepší mu náladu.

Budu ráda, když se inspirujete a nějaký ten děkovný email pošlete, až budete s nějakým obsluhujícím spokojeni. Nebo pokud se vám myšlenka líbí, klidně ji sdílejte, přepisujte vlastními slovy, budu ráda, když se to alespoň trochu rozšíří, v jakékoliv formě. A taky budu ráda, když se se mnou podělíte o svoje zkušenosti a postřehy v komentářích.

Kdo by chtěl nějaký pochvalný email poslat a neví, jak ho formulovat, pro představu posílám moje dva. Nejde o vyjádření, jde o princip. Připojuju i odpovědi, které prozměnu potěšily mě.

1) Dobrý den,

v době předvánočních shonů jsem byla nucena zavítat do Vaší prodejny v Palládiu. Nutno říct, že nákupy v tomto období jsou velkým stresem - davy lidí, neochota a odměřenost prodavačů. Ne však ve Vaší prodejně. Byla jsem mile překvapena chováním Vašeho zaměstnance - pokud mne paměť neklame - Ladislava Boudy. Byl velmi příjemný, trpělivý, vše mi vysvětlil, ochotně poradil a ještě měl celou dobu úsměv na tváři. Byla jsem nadmíru spokojená. Myslím, že kdekdo z jeho kolegů by si z něj mohl vzít příklad. Více takových prodavačů a nakupování se stane příjemnou záležitostí.

Přeji příjemné svátky a hezký vstup do Nového roku.

2) Dnes 13.8. asi okolo 14:15 jsem navštívila Vaší prodejnu v Galerii Fénix. Byla jsem mimo jiné shánět pudr Alverde, který mám problém sehnat na nejrůznějších pražských prodejnách. Tentokrát jsem se však setkala s velmi ochotnou prodavačkou. Přestože měla právě plné ruce práce s doplňováním zboží, ochotně mi poradila, slíbila jeho objednání a nakonec ještě prošla zásoby na prodejně, aby přecijen našla poslední kousek.

Tak ochotné prodavačky nejsou rozhodně běžně k vidění, většinou na půl úst odpovídají - Pokud nevidíte v regále, tak nemáme,... atd. Ráda bych tímto vyjádřila svou naprostou spokojenost s dnešní návštěvou DM drogerie a přeji Vám více takových kvalitních zaměstnanců.

odpověď 1) moc Vám děkujeme za Váš dopis, který nás velmi potěšil.
Jsme moc rádi že jste byla v naší optice spokojená.
Naprosto s Vámi souhlasím, že příjemný a ochotný personál je stále
vzácností, i když by měl být pravidlem.
Přejeme Vám krásné prožití vánočních svátků a hodně zdraví v novém roce
2012.

odpověď 2) děkujeme za Váš e-mail, který nás velice potěšil. Je jen velmi málo zákazníků, kteří nám vyjádří svoji spokojenost takovým způsobem, jakým jste to udělala Vy.
Jsme rádi, že jste naší spokojenou zákaznicí a budeme se i nadále snažit, aby se Vám u nás příjemně nakupovalo a byla jste vždy s našimi službami a s nákupy v dm spokojena. Spokojení zákazníci jsou pro nás tím nejdůležitějším.
Vaši pochvalu jsme předali oblastní manažerce prodejny dm v Galerii Fénix.



 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Vendy Vendy | Web | 17. srpna 2013 v 10:05 | Reagovat

To je výborný!
Projekt, který stojí za to, uvést ho do reality. A nestojí zas tolik času.
Příjemné vystupování opravdu považujeme za standart, a přitom je to občas pořádně vyčerpávající, zejména ve srážce s blbcem.
Ocenit ochotu a dobrou vůli (byť je to v náplni práce) myslím nikomu neuškodí.
Pochvala rozvíří vlny dobré energie.

2 Geheimnis Geheimnis | E-mail | Web | 17. srpna 2013 v 19:58 | Reagovat

No to je super!!!
Ano, už jsem měla to štěstí potkat milé a příjemné prodavačky nebo jiné zaměstnance a většinou se k nim snažím být stejně milá a zdvořilá, jako oni ke mě. Nikdy mě ale nenapadlo napsat email nebo dopis.
Rozhodně mám v plánu tvůj projekt realizovat hned jak budu mít příležitost a pokud nezapomenu, tak určitě odkaz na tento článek zveřejním i u sebe na blogu :-) sice tam závratně moc lidí nechodí, ale každá reklama je dobrá :-)

3 Čerf Čerf | E-mail | Web | 17. srpna 2013 v 20:05 | Reagovat

Přiznávám, že nepíšu ani stížnosti ani pochvaly. Když jsem někde spokojený, vracím se tam a často pak navážu velmi dobrý vztah s personálem. Když jsem někde nespokojený, prostě už tam nejdu. Tak držím palce, ať těch spokojených a chválících zákazníků je co nejvíc.

4 doDina doDina | Web | 19. srpna 2013 v 1:45 | Reagovat

Aaaach, ty jsi tak úžasný člověk! :)) To je tak milé, že mi to i ve 2h v noci vykouzlí úsměv.
Nikdy mě to takhle nenapdalo, zvlášť ne v Praze. Většinou si to s tím člověkem řekneme na místě, ale jak nemám zkušenosti s šéfy, tak bych zapomněla, jak je důležité projevit se nahlas i tam,kde se to ocení dvakrát.
"Doma", je to trochu jiné, tak se lidi okolo tolik nemění, i když je město stotisícové. Třeba ta optika - s paní z optiky se zdravíme třeba i na chodníku daleko od prodejny. Protože je moc milá a vždycky dobře poradí. A rozhodně se moc snaží. Prostě radost utratit tolik peněz! :)

Rozhodně se pokusím zapojit, hned, jak mě někde nadchnou. Svět Ti děkuje za nápad, budu ho s dovolením šířit:)

5 leilafrank leilafrank | 19. srpna 2013 v 19:33 | Reagovat

Tak tohle je hodně moc dobrá myšlenka. Tohle by mě asi nikdy nenapadlo,  i když si dokážu všimnout když je někdo nejen protivný, ale i ochotný a milý. Ale vždycky to zůstalo jen v mých myšlenkách, že ten nebo ta byla ochotná a vstřícná.

6 L. L. | Web | 20. srpna 2013 v 13:37 | Reagovat

V práci máme knihu přání a stížností. A je to moc fajn, protože když člověk listuje ve slovech spokojených klientů, má radost. Někdy máme i stížnosti, ale pochval máme o moc víc a to nás těší. A určitě to není jen tím, že jsme KHN. Dokonce mám v jedné pochvale jméno :-) Na druhou stranu.. já jsem nikdy stížnost ani pohvalu neposlala. Nenapadlo mě to, ale asi to změním.

7 vivienne vivienne | Web | 20. srpna 2013 v 13:51 | Reagovat

Zajímavý projekt.
Mám ráda ochotné a usměvavé lidi, jedna taková miloučká paní dělá v mé oblíbené kavárně. To se tam chodí jedna radost :-)
A když jsem jí o tom zmínila, tak ta nervozita za její krásný úsměv stála.

8 náhražka náhražka | Web | 21. srpna 2013 v 0:28 | Reagovat

Tohle je skvělý projekt a ještě lepší předsevzetí postupem času transformované v součást charakteru!

Nejlepší by bylo s tvým projektem spojit můj "projekt" usmívání se na lidi na cyklostezkách, na zamračené sousedy a učitele, které nemáme/jsme neměli rádi. Protože být věčně otrávený nikdy nikomu nepomohlo. Ale překonat v sobě to špatné , usmát se a vyjít vstříc je ku prospěchu oběma stranám. Takový projekt je jako nový začátek. Začátek nové osobnosti. S předem zaručeným úspěchem.

Je to velmi inspirativní a potěšující, že existují lidé, kteří takto spontánně po troškách rozdávají radost! :)))

9 Ježurka Ježurka | Web | 21. srpna 2013 v 16:46 | Reagovat

Kdybys tady měla sdílet, tak kliknu. Já taky chválím a ráda. Zrovna minulý týden jsem emailem poděkovala zaměstnanci naší "domovky", že dodržel, co slíbil a práce byla odvedena kvalitně.
A chválila jsem také už mockrát. Dokonce i do ciziny :-). Ale jen do Bratislavy za jejich bezvadný pořad. Jen tak dál.

10 bludickka bludickka | Web | 21. srpna 2013 v 17:58 | Reagovat

Děkuju všem za reakce a případné rozvinutí "projektu" :) Klidně pod článek doplňte pokud nějakou pochvalu uskutečníte :)

[6]: Kniha přání a stížností, to by byl dobrý nápad. To by se mi líbilo. Ale u nás už se raději v ničem angažovat nebudu...

[8]: Já se na lidi usmívám ráda. Horší je to ovšem s mojí šílenou náladovostí. Když je depka, tak jsem ráda, že přežívám. Ale úsměvy si často lidé vykládají jinak :) Myslím lidé opačného pohlaví :D

11 pavel pavel | Web | 21. srpna 2013 v 18:44 | Reagovat

Když mi konečně prozradíš kde pracuješ, přijdu tam osobně a dostaneš pochvalu jako vrata. :)

12 Beatricia Beatricia | Web | 21. srpna 2013 v 19:20 | Reagovat

Já chválím osobně slovy a úsměvem. To dělá divy a vidět mile překvapený údiv chváleného, je také příjemný  pocit. Tebe pochválím zde písemně. Ten článek je krásný, pravdivý a burcující; budu si ho pamatovat.☼☼☼
Děkuji ti za moc hezký komentář.♥♥♥

13 Darkness ღ Darkness ღ | Web | 21. srpna 2013 v 19:38 | Reagovat

Wow, napsala jsi to krásně a je pravda, že každého pochvala potěší a zákazníci si většinou jen na něco stěžují.. Lidí jako jsi ty by bylo potřeba mnohem víc :)

14 Kariol Kariol | Web | 22. srpna 2013 v 10:15 | Reagovat

Páni, to je rozhodně zajímavá myšlenka, ušlechtilá! A já ji beru a hodlám se do tvého projektu neprojektu zapojit! :)
Je to vlastně skvělý nápad. Vím, jakou radost mi udělá pozitivní komentář, e-mail od staré kamarádky nebo esemeska. A tak si docela živě dovedu představit, jakou radost to musí udělat těm z práce strhaným prodavačkám, servírkám, sekretářkám, kteří i přes unavenost, otravné zákazníky či osobní problémy dovedou zachovat příjemný výraz ve tváři a obsloužit nově příchozí se vší parádou. Takže jdu do toho! :)

15 bludickka bludickka | Web | 22. srpna 2013 v 10:41 | Reagovat

[11]: Já nemám úplně nejradši, když mě cizí lidi chválí, dostává mě to do rozpaků :) A taky jde o to, že mě můžeš sice každý den pochválit deset lidí a nic to nezmění na tom, že šéf si nadále bude myslet, že jsem blbá.

[12]: Děkuju, spíš mi šlo i to, aby se to dostalo dál než jen k osobě, které se to týká... :)

[13]: Kdyby bylo víc lidí jako já... no nejsem zas tak úžasná, ba naopak :) A stěžuju si občas taky. Jen se v těch světlých záchvěvech špatných nálad snažím pochytat něco pozitivního.

[14]: Díky, snad se mezi lidi rozšíří alespoň trochu pozitivní energie :)

16 L. L. | Web | 22. srpna 2013 v 22:23 | Reagovat

No jo, stěžování si, to je nejlepší vlastnost čechů, nebo snad i všech... Jak jednou řekla učitelka: Stěžovat si umí každý... :))

17 lovitka lovitka | Web | 23. srpna 2013 v 1:48 | Reagovat

Moc milý článek...
Musím se pochlubit, nedávno mi jeden příjemný cizinec při odchodu z restaurace daroval origami, které tam složil z turistické mapy :)
Já tedy též chválím přímo osobně, usmívám se, mile konverzuji a často pak navážu i takové to "přátelství", kdy vstoupíš do obchodu, prodavačka se rozzáří, hned přesně ví, pro co si jdeš, ty dáš dýško, ona přihodí něco navíc... to mám nejradši :)

18 Mniška Mniška | E-mail | Web | 8. září 2013 v 16:29 | Reagovat

Tak tohle je vážně úžasné!
Ano, máš pravdu, často se pozastavíme nad nevhodným chováním a nepříjemnými zážitky, než nad tím, jak milí dokážou lidé být, navzdory tomu, že mají k tomu kupu práce.
Moc krásně jsi vyjádřila svou vděčnost, líbí se mi, že se nebojíš někoho pochválit a ten e-mail si kvůli tomu najít. Určitě se od Tebe inspiruji, myslím, že úsměvů a radosti není nikdy dost, věřím, že tak jsi učinila, když jsi pochválila ty milé lidi.
Úžasný článek, úžasný nápad!

19 Mirielka Mirielka | Web | 9. září 2013 v 21:22 | Reagovat

Skvělý nápad, který rozhodně stojí za to přivést k životu. Je pravdou, že v dnešní době lidé většinou umí jen kritizovat, nadávat atd. Pochválit v dnešní době umí jen málokdo. Je milé, že se najdou lidé, kteří to dokáží. Sama pracuji v sociálních službách - nejsem sice ten, kdo by byl denně v kontaktu s klienty, ale vím, že naše pracovíky vždy moc potěší, když si na ně klienti vzpomenou a zašlou jim pár milých slov. Pro pracovníky je to povzbuzení a utvrzení v tom, že svoji práci dělají dobře. Je to určitý druh ocenění - ne jen finanční ocenění přináší lidem uspokojení, někdy je třeba ocenit člověka i takto po emoční stránce. Slibuju, že pokud budu někdy někde opravdu spokojená, tak dotyčné také velmi ráda pochválím. Díky za Tvůj nápad!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama